Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Luchtvaart historie

In de geschiedenis van de luchtvaart speelt NL geen rol van betekenis. De eerste “vliegtuig” tekeningen zijn van Leonardo da Vinci (IT) en de eerste ballonvlucht is uit 1783 door de gebroeders Montgolfier (FR).

Via Otto Lilienthal (DL) die het zweefvliegtuig uitvond in 1873 en via Ferdinand Graf von Zeppelin (DL) die de Zeppelin introduceerde in 1900 komen we bij het vliegtuig met (benzine) motor.

Over de eerste mechanische vlucht wordt gekibbeld tussen de gebroeders Wright’s (US) hun vlucht in 1903 en Gustav Weisskopf/Whitehead (DL/US) waarover in de kranten indertijd werd gerapporteerd over zijn vlucht in 1901.

In 1909 vloog Louis Blériot (FR) over het Kanaal van FR naar UK.
In 1927 vloog Charles Lindbergh (US) als eerste solo over de Atlantische Oceaan.

Het eerste NL vliegtuig werd gebouwd door de gebroeders Hamers en P. de Roos. Ontworpen en gebouwd in 1910.

Na WO2 ging de ontwikkeling van de luchtvaart hard, de propeller werd vervangen door de straalmotor (1937) ontwikkeld door Frank Whittle (US) en werd vliegen mogelijk gemaakt voor een breder publiek tot en met het massa charter toerisme van tegenwoordig: enkele miljoenen passagiers per jaar op Schiphol.

Vliegen ging het snelst ten tijde van de Concorde (FR/UK) 1976-2003, gewoon sneller dan het geluid. Van London naar New York in 3 uur.

In de ontwikkeling van de Burgerluchtvaart speelt NL wèl een rol van betekenis.

De oudste luchtvaartmaatschappij is de KLM (NL), de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij welke opgericht werd in 1919 door Albert Plesman (NL). Deze onderneming is echter in Franse handen gekomen. De eerste vliegtuigen van de KLM werden geleverd door Anthony Fokker (NL), een Fokker F2. Deze onderneming is echter in 1996 failliet gegaan.

In 1927 startte de KLM een lijndienst naar Batavia (nu Indonesië).
In 1934 won NL de race naar Melbourne (Australië).

(Hoofdbron: wikipedia)