Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Strippenkaart / OV-chipkaart..., het verschil

Er was eens een Strippenkaart.

Die Handige Nationale Strippenkaart. Daarmee kon je makkelijk door heel NL reizen met Bus & Tram en zomaar iemand meenemen... Die kaart die kon je overal kopen, met contant geld of pinnen.
En voor de Trein kocht je een kaartje bij het loket of de NS automaat.



Gelukkig is het nu makkelijker.
Het is zo gemakkelijk geworden dat er tegenwoordig zelfs instructievideo’s nodig zijn over hoe je moet reizen...

Om in NL met het Openbaar Vervoer te reizen dient u te beschikken over kennis met betrekking tot:

  • inchecken
  • uitchecken
  • OV-chipkaart
  • activeren
  • opwaarderen
  • batig saldo
  • saldo verlopen OV-chipkaart
  • uitcheck alert
  • instaptarief
  • instaptarief terugstorten
  • geldigheid van de OV-chipkaart
  • reisproduct
  • stations-passage-product
  • kaart kwijt...
  • bij aanschaf reeds beslissen of u 5 jaar in de 1e of 2e klas wilt reizen
  • kaartlezers
  • poortjes
  • restitutie van gemist uitchecken (maximaal 3x per half jaar)
  • administratiekosten
  • studentenreisproduct punt nl
  • OV-chipkaart kalender
  • kapotte incheckpaal
  • kapotte uitcheckpaal
  • kapotte kaart (=defecte OV-chipkaart)
  • opslag van reisgegevens
  • privacy lekken
  • anonieme OV-chipkaart
  • en nog veel veel meer...


We zijn gestart met één strippenkaart voor Bus & Tram alsmede een kaartje voor de Trein en zijn gearriveerd bij de volgende OV-chipkaart varianten:
- gepersonaliseerde OV-chipkaart
- gepersonaliseerde OV-chipkaart voor studenten
- eenmalige (wegwerp) OV-chipkaart (zonder kortingsmogelijkheid)
- “anonieme” OV-chipkaart (zonder kortingsmogelijkheid)

En het mag wat kosten deze door de reizigers ongevraagde mega operatie van duizenden poortjes, zuilen, verkoopapparaten, oplaad- en scan-apparatuur, digitale registraties en helpdesken.

Als de OV-chipkaart wérkt is het al lastig, maar wat denkt u als de boel niet functioneert?

De horror verhalen van reizigers die gemangeld worden door falende systemen, door administratieve fouten en gedoe-gedoe..., het is op internet niet te tellen. Het Forum op MobiliteitCentraal is geopend voor beschaafde opbouwende heldere kritiek.

En vooral is niet voor te stellen, hoe dit gedrocht ooit heeft kunnen ontstaan.