Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Blessures

Een blessure ontstaan tijdens het wandelen of hardlopen wordt bijna altijd veroorzaakt door overbelasting. Met overbelasting wordt bedoeld: te veel en te snel wandelen of hardlopen. Trainingsschema’s zijn er niet voor niets, bouw het wandelen of hardlopen rustig op.

Hardlopen heeft de naam om een blessure gevoelige sport te zijn en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Begin met een lage interval en een lage intensiteit. Juist als je rustig begint, heb je de meeste kans om na een jaar je eerste marathon te lopen.
Online zijn veel trainingsschema’s te vinden.

Een beginnend pijntje bij de achillespees, hielspoor of kniegewricht is reden om direct rust te nemen. Doorgaan verergert de pijn en de blessure, waarbij de kans bestaat dat het een langdurige kwetsuur wordt waar moeilijk vanaf te komen is.
Logisch is dat de ene persoon meer gevoelig voor blessures is dan de ander.



Bij terugkerende blessures is het raadzaam om de eigen looptechniek of lichaamshouding onder de loep te nemen. Overigens is een dure schoen geen enkele garantie voor een kleinere kans op blessures.
Er zijn gespecialiseerde outdoor- of sportwinkels die u graag goed informeren.

Zie ook bij onze Nuttige Links voor de informatiesite van Huisartsen.