Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Uitwijken en de wendbaarheid van de motor

In het spraakgebruik worden motoren “heel wendbaar” genoemd. Dat komt natuurlijk omdat een motorrijder voor het oog bewegelijk is met dan weer naar links overhellen en dan weer naar rechts. Dat doet een vierwielig voertuig niet.

Hierdoor ontstaat de denkfout dat je met de motorfiets ook wel snel kunt uitwijken. Maar dat valt in de praktijk erg tegen. Een motorfiets heeft zelfs een langer uitwijkspoor nodig dan een auto (bij verder dezelfde omstandigheden). Oorzaken:

  • Een tweewielig voertuig is een balansvoertuig dat door zijn snelheid overeind blijft en niet omvalt. Hoe harder je rijdt, hoe groter deze rechtuit stabiliteit is (gyroscopisch effect). Een auto gaat ongeacht zijn snelheid direct van zijn lijn als je aan het stuur draait. Een motorfiets moet echter eerst uit balans worden gebracht om van zijn lijn af te kunnen wijken. Om voor een scherpe kanteling van de motorfiets te zorgen die nodig is bij uitwijken, moet je de motorfiets daarom eerst even de andere kant op (tegengesteld) sturen. Dus eerst kort naar rechts als je naar links wilt uitwijken. Hierdoor ben je zo al een paar meter verder voordat de motorfiets pas echt de uitwijklijn te pakken heeft.

  • En dan nog de praktijk. Plotseling uitwijken kost kracht en geeft een heftige reactie op de motorfiets. In de theorie kán een motorfiets veel meer dan de meeste motorrijders ooit zullen beheersen of durven toe te passen. De kans dat een motorrijder een uitwijkhandeling als noodmanoeuvre goed en succesvol weet uit te voeren is klein, blijkt uit ongeval-analyses.

 
(bron: KNMV)