Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Remmen met een brommer of scooter: wat doet snelheid?

Hard rijden is makkelijk. Remmen, dát is pas moeilijk.
Tijdens het rijden hebben de meeste mensen helemaal niet door hoeveel meter je nodig hebt om (fatsoenlijk) tot stilstand te komen. Dit heet de stopafstand.

De stopafstand bestaat uit:

  • De reactieafstand: het aantal meters dat je aflegt in de tijd die je nodig hebt om te reageren, dus voordat je begint met remmen.
  • De remafstand: het aantal meters dat je nodig hebt vanaf het moment dat je begint met remmen totdat je stilstaat.

Reactieafstand: In berekeningen van een noodstop is het gebruikelijk om uit te gaan van een reactietijd van 1 seconde. Verwacht niet dat je dit haalt, maar om een idee te geven gebruiken we deze 1 sec. De reactieafstand is dan bij:

  • 25 km/u: 6,9 meter
  • 30 km/u: 8,3 meter
  • 45 km/u: 12,5meter.

Remafstand: We gaan uit van een remvertraging die brommers en scooters wettelijk minimaal moeten halen, dat is 4m/sec2. Of je een betere of slechtere remvertraging haalt, hangt ook weer van veel dingen af, maar we gebruiken het hier als vaste waarde het om het verschil te laten zien tussen verschillende snelheden.
Het aantal meters dat je nodig hebt tijdens het remmen is dan bij:

  • 25 km/u: 6 meter
  • 30 km/u: 8,6 meter
  • 45 km/u: 19,5 meter.

De stopafstand is dan in totaal bij:

  • 25 km/u: 12,9 meter
  • 30 km/u: 16,9 meter
  • 45 km/u: 32 meter.

Niet alleen de stopafstand schiet omhoog als je maar een beetje harder hebt gereden, maar hard remmen op een tweewieler zoals een brommer of scooter is ook nog eens moeilijk omdat:

  • Hard remmen bij een hoge snelheid veel enger is dan bij een lage snelheid, want we zijn bang om te vallen. Dus er zijn mensen die botsen ergens tegen aan omdat ze niet harder durfden te remmen.
  • Die angst om te vallen is ook begrijpelijk, want als je schrikt, dan remmen veel mensen verkeerd waardoor de wielen blokkeren en er inderdaad een valpartij volgt nog voordat er een botsing is geweest.
  • Dus wat kies je?
  • Het beste is: altijd rekening houden met onverwachte dingen, plekken die je slecht kunt overzien en ander verkeer rustig naderen en je snelheid zo kiezen dat je altijd zonder te schrikken kunt stoppen in de afstand die je nog vrij voor je hebt.