Informatie & Advies:
basisvragen en antwoorden

- van driewieler tot rollator, over regelgeving, hulpmiddelen, verkeerssituaties etc
- over rijbewijzen, nieuwe vormen van vervoer (zoals hoverboard) en leuke weetjes
- geen antwoord gevonden of meer weten? Geef tips of stel uw vraag op de Forums
Submenu Informatie & Advies
<< Terug

Reactietijd, elke seconde telt…

In het verkeer verplaatsen wij ons vele malen sneller dan wij onszelf als mens van nature kunnen verplaatsen. Wat snelheid precies betekent, is dan ook best lastig te beseffen.
Om het idee van snelheid beter voor te kunnen stellen werkt het goed om in meters per seconde te rekenen in plaats van kilometers per uur.

Deel de km/u door 3,6. Je rijdt dan met:

  • 30 km/u = 8,3 m/s
  • 50 km/u = 13,9 m/s
  • 80 km/u = 22,2 m/s
  • 100 km/u = 27,8 m/s
  • 130 km/u = 36,1 m/s.

Het is gebruikelijk om bij het berekenen van een noodremming uit te gaan van een reactietijd van 1 seconde. Dat betekent dus dat als je 100km/u rijdt en er gebeurt iets waarvoor je plotseling moet stoppen, je al 28 meter verder bent, voordat je daadwerkelijk begint met remmen.

Maar door allerlei zaken kan het zijn dat het zelfs langer duurt voordat je reageert: afleiding door de smartphone, afleiding door andere mensen/kinderen in de auto, afleiding door dingen die je buiten de auto ziet die niets met het verkeer te maken hebben, in gedachten verzonken zijn, moe zijn, niet direct begrijpen wat er gebeurt, schrikken en verstijven (target-fixation), noem maar op...en alcohol en drugs, maar dat doet u natuurlijk niet.

Alleen als je aandacht volledig bij het verkeer is, is het mogelijk binnen de 1 seconde te reageren. Nog beter: zorg er zelfs voor dat zo'n plotselinge reactie niet nodig is door goed te anticiperen, rekening te houden met het onverwachte en je snelheid/plaats op de weg al aan te passen nog voordat er een acuut probleem ontstaat.