Dé Forum Site van Nederland
over Mobiliteit

- deel uw ervaringen of onderzoek, geef probleem oplossende tips en stel uw vragen
- kondig uw evenement aan, praat mee over actuele onderwerpen of draai muziek
- ongepaste reacties kunt u doorgeven aan: feedback @ mobiliteitcentraal.nl
Submenu Forums
<< Terug
Gestart door Johanna 28 okt 2017, 21:08
Johanna
28 okt 2017, 21:08
Fatsoen van het opstaan voor ouderen in het ov
Er moet mij toch iets van het hart. Ik las iets dat in The Sun een artikel heeft gestaan van een Medisch professor uit Oxford die met zijn onderzoek een oproep de wereld in heeft gestuurd om maar niet meer zomaar op te staan voor ouderen in de tram en metro omdat het voor hun conditie beter is als zij meer blijven bewegen. Dus is het goed voor ze als ze moeten blijven staan.
Nou ja zeg! Ik schrik hier echt van dat een geleerd iemand zulke kromme redeneringen uitkraamt.
In beweging blijven is één ding, maar het veilig kunnen blijven staan in een bewegende, schokkerige tram is heel wat anders.
Een oudere die valt, breekt niet alleen veel sneller iets dan een jongere, iets breken kan voor een oud en kwetsbaar persoon zomaar het begin van het einde zijn van zijn of haar leven. Letterlijk.

Ik hoop toch echt dat mensen het fatsoen houden om ouderen, of andere mensen die slecht ter been zijn, hun zitplaats te blijven aanbieden.
Maaike de Graaff
29 okt 2017, 15:27
Johanna, ik ben het helemaal met je eens. De ene oudere is natuurlijk de andere niet, maar als je ziet dat iemand moeite heeft met staan dan bied je toch je zitplek aan?
Jan Verhoeffen
30 okt 2017, 14:34
Opstaan voor iemand, misstaat niemand...
Wilt u zitten?, ik kan staan!
Dat zijn de slogans die helaas toch minder worden gepraktiseerd. Staand op het schermpje van je telefoon kijken is lastiger dan zittend. Zelf heb ik mijn zitplaats bij mij, want ik scootmobiel, maar ik zal het gaan omdraaien:
Wil jij Facebooken? Ik kan op de grond liggen!
Groeten van Jan.
Johanna
31 okt 2017, 16:37
Quote: Jan Verhoeffen
...Staand op het schermpje van je telefoon kijken is lastiger dan zittend...

Ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is natuurlijk wel een belangrijke reden voor jongeren om te zitten. En met hun hoofd in de telefoon zien ze natuurlijk ook niet als er iemand instapt die graag een veilige zitplaats zou willen gebruiken.
Fred Franken
31 okt 2017, 17:02
Alsof het voor jongeren niet belangrijk is dat ze meer bewegen. Als je dat soms hoort hoeveel uur jongeren al zittend doorbrengen... Blijf op die leeftijd eerst maar eens zoveel mogelijk staan. Dat werkt namelijk preventief en voorkomt gezondheidsklachten als je ouder wordt.