Dé Forum Site van Nederland
over Mobiliteit

- deel uw ervaringen of onderzoek, geef probleem oplossende tips en stel uw vragen
- kondig uw evenement aan, praat mee over actuele onderwerpen of draai muziek
- ongepaste reacties kunt u doorgeven aan: feedback @ mobiliteitcentraal.nl
Submenu Forums
<< Terug
Gestart door 14=Johan=14 30 okt 2017, 17:49
14=Johan=14
30 okt 2017, 17:49
De laatste tijd is er wat meer wrijving tussen de weggebruikers en nu ook tussen de fietsers onderling.
Mag je nog wel naast elkaar fietsen? Ja natuurlijk mag dat!
Zolang als er 2 stoelen naast elkaar zitten in een auto, de stoel voor bestuurder en de stoel voor de passagier, zolang mag je naast elkaar blijven fietsen.
Uiteindelijk gaat het weer om snelheid in plaats van gezelligheid en wil de snelste voorrang krijgen. Wat is er mis met de vraag (niet fietsbellen): "Hallo..., Mag ik er even langs?"
2 wielen is genoeg
4 nov 2017, 16:45
Helaas is het zo dat de mensen/voertuigen met de meeste kracht anderen altijd aan de kant zullen drukken. Dat is zo moeilijk om het anders te krijgen. En dus gaan ze in de regels daar in mee (tenminste, dat zit eraan te komen): de langzame recreatieve fietsers die gezellig samen op pad willen en dus naast elkaar willen fietsen om te babbelen en samen om zich heen willen kijken moeten uit elkaar gehaald worden om de speed-rijders de ruimte te geven zodat ze op hoge snelheid er langs kunnen. Jammer, jammer...
Maaike de Graaff
16 nov 2017, 15:47
Quote: 14=Johan=14
Wat is er mis met de vraag (niet fietsbellen): "Hallo..., Mag ik er even langs?"

Ik had laatst iets zeg! Ik fiets op een smal fietspad, rustig, helemaal geen haast of zo. Een eind voor mij fietst een man met een flink postuur nog veel langzamer dan ik. Zo langzaam dat hij slingert. Midden op het pad en een beetje met de benen wijd. Gewoon in gedachten verzonken.
Natuurlijk kom ik langzamerhand dichterbij en bekijk hoe ik kan gaan inhalen. Mijn bel werkt niet goed en ik heb geen harde stem. Maar ik heb echt geen haast en hij hoeft echt niet op stel en sprong voor mij aan de kant. Dus als ik vlak achter hem aankom vraag ik vriendelijk 'Pardon, meneer mag ik even passeren?'
Hij schrikt een beetje (natuurlijk) en maakt ruimte. Als ik hem op mijn gemak voorbij fiets roept hij ineens: 'Zeg, hé, je moet een bel hebben op je fiets!'
Nou ja zeg!! Die had ik niet zien aankomen! Doe je alles zonder stress en vriendelijk, geen gepush, is het nog niet goed! Dus deze meneer verwacht gewoon dat je al op grote afstand luidt gaat bellen en toeteren 'aan de kant, aan de kant, want ik kom er aan'.
Ik draaide mij nog even om en zei 'Nou, meneer, ik vraag het liever vriendelijk als dat kan...'

Ok, wat doen jullie: bellen of vragen?
Johanna
16 nov 2017, 16:34
Wat een verhaal, Maaike.
Zelf gebruik ik wel de fietsbel omdat ik ook geen harde stem heb. Maar ik hou er niet van om extra luid of langdurig te bellen.

Ik vind ook dat als je iemand van achteren nadert dat je eerst zelf je snelheid moet aanpassen aan het verkeer voor je en niet andersom. Waarom moet de rustige fietser altijd al op grote afstand aan de kant geblazen worden door snelle fietsers en scooters zonder dat zij zich ook maar 1 cm aanpassen aan de ander?